13 Haziran 2009 Cumartesi

Forma ve Reklam



Dünya çapında ultras gruplar istedikleri kadar manifesto yayınlasınlar dursunlar, endüstriyel futbol kimseye aldırmadan bir çığ misali almış başını gidiyor, buna da kimsenin ses çıkardığı da yok. Pahalı bilet politikasına taraftar isyan ederken, "şanlı" bir futbolcunun transfer edilmesiyle ağızlara bir parmak bal çalınıyor ve sesler kesiliyor. Kulübe ait forma-atkı-şapka gibi ürünlerin fiyatlarının asgari ücretli bir işçinin almasını zorlaştırdığı anti-tezine karşı da yurt içinden transfer edilen "gözde" bir futbolcu haber ile son veriliyor. Sanki şampiyonluktan kendisine prim gelecekmiş gibi bütün bu "sömürüleri" taraftar hep sineye çekiyor ve sen sonunda o bildik tezahüratı yapmaktan eksik kalmıyor: "Bu forma kutsaldır, nasip olmaz herkese"... İstiklal marşında Mehmet Akif'in "Tek dişi kalmış canavar" diye benzettiği batının sömürgeci düzeni, futbol da endüstriye futbol adıyla girmiş bulunmakta ve bir çok taraftarın bir kere giymelerei uğruna sağ kolarını feda edebilecekleri formalara musallat olmuş son günlerde... Türkiye Futbol Federasyonun 21 Nisan 2009 da aldığı ve 1 Haziran 2009'da yürürlüğe giren kararlarına göre futbol takımlarımız artık sahada Formula 1 pilotları gibi "yamalı" formalarla mücadele edecekler... Bakalım bahsi geçen yönetmelik seneye bizim karşımıza nasıl takımlar getirecek:
İlk olarak formada bulunabilecek reklamların özellikleri hakkında kararlar alınmış, şöyle ki:
-Reklamlar çok büyük olmayacak ve futbol maçının bütünlüğünü koruyacak şekilde olacak,
-Reklamlar yasalara ve adil oyun ruhuna, ahlaka aykırı olmayacak,
-Alkol, tütün, kumar, politik, ırkçı ve dini içerikli reklam olmayacak,
-Özellikle saha kenarlarındaki reklamlar sporcular ve hakemleri rahatsız edici şekilde ışık yansıtmayacak,
-Takımların spor malzemelerinde kullanacakları reklamları Federasyona onaylatmaları gereklidir,
-Süper lig ve Birinci Lig takımları iç saha ve dış saha formalarında farklı reklam bulundurabilirler...

Forma ve eşofmanlarda bulunabilecek reklamların içeriği bu şekilde belirlendikten sonra, bu reklamların ne şekilde formalarda yer alacağına dair esaslara da bir göz atalım:

-Kulüpler, futbol maçlarında kullandıkları sportif malzemelerde reklam bulundurabilirler,
- Çoraplarda(tozluklarda) adidas, nike, kappa, puma gibi üretici marka ismi ya da logosu dışında başka bir şey bulundurulamaz,
-Forma içlerine giyilen t-shirtlerlerde reklam ve slogan bulundurmak yasaktır,
-Forma içlerinde özellikle gol sonrası kullanılmak üzere herhangi bir malzeme saklamak yasaktır(Hasan Kabze'nin şapkası, tevez'in biberonu gibi...)

-Takım eşofmanlardaki reklamların yeri ve stili kulübün isniyatifine bağlıdır ama federasyonun reklam mevzuatına uyması gereklidir,
-Reklamlar sadece formanın ön yüzünde, sağ kolunda ve formanın arkasında numaranın üstünde yer alabilir,

-Formanın önünde bulunacak reklam en fazla 200 cm² olacak ve kulüp amlemi ile varsa ay-yıldızlı bayrak logosunu kapamayacak,
-Sağ koldaki reklamın boyutu ise 50 cm² olacak,

-Formanın arkasında bulunacak reklam ise en fazla 150 cm² boyutunda olacak ve futbolcunun numarasının görülmesini engellemeyecek şekilde olacak,


-Şortlarda ise sadece şortun sağ ön tarafına en fazla 100 cm² boyutunda reklam alınabilecek...

Görüldüğü üzere bu sezon takımlarımız ekipmanlarının dört ayrı yerinde reklam taşıyacaklar ve gezici reklam panosu gibi sahada bir oraya bir buraya koşuşturacaklar... Biz bunu beğenmesek de, itiraz etsek de, bu iş karşılığı kazanılacak dolarlar karşılığında taraftarı kimse takmayacak, bu bilinen bir gerçek ama en azından storelarda satılan taraftar formalarında reklam uygulamasından vazgeçmelerini istemek hakkımız değil mi? Parasını vererekl aldığım formada, reklam görmemek istememem kadar doğal bir şey var mı?

5 yorum:

SideWindeR dedi ki...

Belki taraftar açısından şöyle bir uygulama getirilebilir: Reklamsız forma bugünkü fiyat üzerinden satılır mesela 80 YTL, reklam alınmış forma ise yarı fiyatına satılır. Bilmiyorum nasıl geliyor kulağa ama bence yapılabilir bir şey.

Adsız dedi ki...

sag koldaki reklam 50 CM2 olucak ? sag kol baya genis heralde digerleride oyle arkadaki reklam 100 cm2 olucaksa benim bacak boyum kadar bi alan war galiba formanin arkasinda hayir kalan alan kac cm kare ondan korkuyorum. kisaca rakamlar yanlis...

ultras/Movement dedi ki...

@adsız,
Federasyonun belirlediği kriterler bunlar... keşke hiç olmasa ama...
Buyur burdan bak talimatnameye:

http://www.tff.org/Resources/TFF/Documents/2009DK/TFF/talimatlar/Sportif-Ekipman-ve-Reklam-Talimati.pdf

bora dedi ki...

50 cm2 5 cm eninde 10 cm boyunda bir alandır sanırım m2 sandı arkadaş.

aşkın dedi ki...

Metrekareden ziyade geometri konusunda kafa karışıklığı.
50 cm2 ve 100 cm2 50 cm ve 100 cm demek değil ki.

Blog Widget by LinkWithin